ד״ר לריסה שכמן

תחום המחקר: מרצה בתחום הכשרת מורים להוראת הפיזיקה עוסקת בפיתוח מקצועי של מורים לפיזיקה עם דגש על מורים בתחילת דרכם מקדמת את הנושא "פיתוח חשיבה בהוראת הפיזיקה".

מקום העבודה: המכללה האקדמית בית ברל תיכון עמי אסף בית ברל

תואר שלישי
אוניברסיטת בן-גוריון, 2016
חשיבה מסדר גבוה בלימודי פיזיקה: פיתוח טקסונומיה של פתרון בעיות בפיזיקה PPST ויישומה לחקר הישגי התלמידים ודפוסי ההוראה של המורים
ניסיון

רכזת תחום פיזיקה ומדריכה פדגוגית בתוכנית להסבת מורים לפיזיקה של קרן טראמפ: "פיזיקה מעל ומעבר"
מרצה בפקולטה לחינוך במסלול להסבת אקדמאים: "דידקטיקה של הוראת הפיזיקה"; "התנסות מודרכת בהוראת הפיזיקה"
מרצה בהוראת המדעים: "פיזיקה בחיי היום-יום"; "הרחבת הסמכה בפיזיקה למורי מדע וטכנולוגיה בחט"ב" וכו'
פיתוח והובלה של השתלמויות בתחומים שונים של הוראת הפיזיקה במכון ויצמן למדע ומט"ח (HOT -High Order Thinking), תיכון אקדמי מקוון ועוד
רכזת השתלמויות קיץ למורים לפיזיקה בתחילת דרכם במכון ויצמן למדע
מורה לפיזיקה

נושאי מחקר

הכשרת מורים להוראת הפיזיקה; פיתוח מודעות להיבטים רבים של הוראה, הקניית אסטרטגיות הוראה למורים; יישום האסטרטגיות על ידי המורים

פיתוח חשיבה בהוראת הפיזיקה; רמות החשיבה בפתרון בעיות בפיזיקה והתחשבות בהן בבניית כלי הערכה

מטא-קוגניציה בהוראה ולמידה

פרסומים

.

פרסומים באנגלית

Barak, M., & Shakhman, L. (2008). Reform-based science teaching: Teachers’ instructional practices and conceptions. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(1), 11-20.

Barak, M., & Shakhman, L. (2008). Fostering higher-order thinking in science class: Teachers’ reflections. Teachers and Teaching, Theory and Practice, 14(3), 191-208.

Shakhman, L., & Barak, M. (2019). The physics problem-solving taxonomy (PPST): Development and application for evaluating student learning. Eurasia Journal of Mathematics. Science & Technology Education, 15(11), em1764

פרט אקזוטי

השנה קיבלתי את פרס עמוס דה-שליט למורה פיזיקה מצטיין מטעם המרכז הארצי למורי הפיזיקה; מחנכת כיתת עתודה מדעית בחטיבת ביניים; משתתפת איתם בפרויקטים דוגמת אולימפיאדת החלל (השנה אנו נמצאים בחצי הגמר); רוקדת לינדי הופ ומשחקת טניס שולחן