ד״ר היפאא מג'אדלה

תחום המחקר: דידקטיקה ופדגוגיה חדשנית; הכשרת מורים להוראת חינוך לשוני; ההתנסות המעשית בהכשרת מורים; תוכניות לימודים וספרי לימוד החינוך הלשוני

מקום העבודה: אקדמיית אלקאסמי, מכללה אקדמית לחינוך

תואר שלישי
אוניברסיטת חיפה 2015
ספרי לימוד תחביר ערבי עכשוויים בבתי-הספר היסודיים הערביים ב: ישראל, פלסטין, ירדן, לבנון, סוריה וסעודיה: מחקר בלשני חינוכי משווה
ניסיון

מרצה, מדריכה פדגוגית, מנחת פרויקטי-גמר במסגרת ההתמחות "הוראה ולמידה" לסטודנטים בתואר שני, וראש ההתנסות המעשית לשעבר במכללת אלקאסמי; מנהלת יוזמת "תקווה ישראלית באקדמיה" במכללה; עמיתת תוכנית מנדל למנהיגות אקדמית: בין תאוריה למעשה בהכשרה להוראה; מרצה באקדמיה המקוונת של מכון מופ"ת; מעבירה השתלמויות למורים בנושאים הקשורים לפדגוגיה חדשנית בהוראת חינוך לשוני, מודלים דיגיטליים בהוראה, דידקטיקה בהוראת הידע הלשוני.

בעבר מורה לשפה וספרות ערבית בתיכון; מרצה במכללת דוד ילין; מרצה לשפה וספרות ערבית באוניברסיטת תל-אביב; חברת צוות כתיבת מבדקי מיצ"ב לשפה הערבית, המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח); רכזת סמינר מחלקתי באוניברסיטת תל-אביב; רכזת שטח ומבקרת לנושא שפה ערבית בבתי ספר בחסות האקדמיה ללשון ערבית (נצרת); רכזת פעילויות אקדמית אלקאסמי ללשון הערבית.

נושאי מחקר
  • פדגוגיה חדשנית ודיגיטלית, הוראה ולמידה בסביבה עתירת טכנולוגיה; פיתוח מודעות להיבטים רבים של הוראה, הקניה ויישום של אסטרטגיות חדשניות.
  • הכשרת מורים להוראת חינוך לשוני; דידקטיקה בהוראת חינוך לשוני; פיתוח חשיבה בהוראת החינוך הלשוני; תוכניות לימודים וספרי לימוד בחינוך הלשוני.
  • התנסות מעשית, הוראה ולמידה מרחוק בזמן משבר.
פרסומים

מגאדלה, ה' (2020). קידום קריאה ככלי לשינוי חברתי: יוזמות קהילתיות בתחום האוריינות והשפעותיה על המורים והתלמידים. ג'אמעה23, 150-128. (בערבית)

מגאדלה, ה', אבו חרירי, ח' (2019). השפעת עמדות תלמידי כיתות ו' כלפי קריאה חופשית על תוצאות מבחני יעילות וצמיחה (המיצ"ב) בשפה הערבית בבתי ספר יסודיים ערביים בישראל. ג'אמעה22, 33-1. (בערבית)

מגאדלה, ה', מרזוק מ' (2019). שיפור הידע הלשוני באמצעות פדגוגיה מוזיקלית. אלחצאד9, 153-123. (בערבית)

מגאדלה ה', מרזוק, מ' (2019). תרומתה של אסטרטגיית השירים לשיפור עמדות של התלמידים לקראת לימוד דקדוק, מורפולוגיה והכתבה, ושיפור הישגיהם בהם. בתוך נ' שטנאוי (עורך), ההשכלה הגבוהה בעולם הערבי: בעיות ופתרונות (עמ' 248-233). (בערבית)

מגאדלה, ה' (2018). האישה הערבייה בין חשיפה לשתיקה: קריאה בסיפור הנו"ן הנשית ופִּיית הווידויים מאת הסופרת ראויה בֻּרבּארה. בתוך ד' גוטספילד (עורכת), לנוע בין המרחבים: על הקול הנשי ביצירותיהן של סופרות ערביות בנות הדור החדש (עמ' 154-141). מכון ון ליר. (מאמר מוזמן)

מגאדלה, ה' (2016). תנועה פוליטית ותרבותית בספרות המודרנית של האישה הפלסטינית. כנס בינלאומי: מחקרים לשוניים וספרותיים לאור אתגרים עכשוויים4 (עמ' 202-195). מלזיה: אוניברסיטת אל-מדינה הבין-לאומית. (בערבית)

מגאדלה, ה' (2015). ההשקעה הלשונית הפלסטינית בצל הדואליות ושבריריות הזהות הלשונית. הכנס הבין-לאומי החמישי לשפה ערבית (עמ' 169-160). דובאי, האמירויות הערביות המאוחדות-אלמג'לס אל-דאולי ללוע'ה אל-ערבייה. (בערבית)

מגאדלה, ה' (2015). ז'אנר הנשים בספרות הערבית החדשה: התפתחות ודרכי התמודדות. מפגשי תרבות: מעגל החיים ביהדות, באסלאם ובנצרות4, 69-55.

מגאדלה, ה' (2014). הנגינה על מיתר האדמה והמולדת בשירתו של סאלם ג'בראן, בתוך מ' שמואל, ע' ענאבסה א'ויונס (עורכים), הספרות הפלסטינית בישראל וסוגיית המודרני: מחקרים (עמ' 125-94). מכללת בית ברל, מרכז לחקר השפה, החברה והתרבות הערבית. (בערבית)

מגאדלה, ה' (2013). ספרות נשים: קונספט, תכנים ובעיות. בתוך א' אראזי, נ' מצארוה וע' ענאבסה (עורכים), ואחת אל-אקלאם אל-אדבייה ואל-תאריכייה2 (עמ' 447-401). בע'דאד: פרסומי אל-ג'מל. (בערבית)

מגאדלה, ה' (2011). מהפכנות המולדת האובדת: קריאה בשירי סאלם ג'בראן, בתוך י' כתאני (עורך), אנציקלופדיה של מחקרים בספרות הפלסטינית המודרנית 1 (עמ' 217-185). באקה אל-ג'רבייה: אקדמיית אלקאסמי ללשון וספרות ערבית. (בערבית)

מגאדלה, ה' (2009). האישה בשירת אלג'ואהרי. אלמג'מע1, 170-119. (בערבית).

מגאדלה, ה' (2007). השלכות הסבל אצל ג'סאן כנפאני: רג'אל פי אל-שמס כמודל, ג'אמעה11, 291-254. (בערבית)

ספרים

אבו חד'רה, פ' ומגאדלה, ה' (2017). אל-מפתאח בהבעה בכתב. לחטיבה העליונה. נצרת: בית דפוס אל-נהד'ה לפרסום. באישור משרד החינוך. (ספר לימוד, בערבית)

כתאני, ס', עלוש, פ', מגאדלה, ה' והיבי, פ' (2017). טקסטים ומיומנויות ביסודות ההבנה והלשון וההבעה 2. באקה אלג'רבייה: אקדמיית אלקאסמי, החוג לשפה וספרות ערבית. (בערבית)

אבו חד'רה, פ' ומגאדלה, ה' (2016). אל-מפתאח בהבעה בכתב. כיתה ז'. נצרת: בית דפוס אל-נהד'ה לפרסום. באישור משרד החינוך. (ספר לימוד, בערבית)

מגאדלה, ה' (2011). דאגות האישה הערבייה ברומנים של לילא אלעת'מאן. חיפה: האקדמיה ללשון ערבית. (בערבית)

פרסומים באנגלית

Majadly, H. (2021). Review of Muhammad Amara. My language is my identity: Towards a comprehensive language policy to meet the challenges of Arabic in Israel. Jordan: Dār al-Huda, Kafr Qara’and Dār al-Fikr. Pp. VIII-306. Language Policy,20 (2), 2021, 295-297. (English)

Majadly, H., & Geva-Kleinberger, A. (2020). Arabic grammar curricula for primary schools in Middle Eastern countries: A comparative study. Journal of Educational Media, Memory, and Society12(2), 1-29. (English)

Majadly, H., & Massarwa, S. (2019). The strategic impact of reciprocal teaching on the metacognitive reading comprehension of Arabic language texts among Arab students in Israel. International Journal of Innovation and Learning,27(2), 212-228. (English)

Majadly, H., & Abu Khadra, F. (2018). New perspectives on the theory of Arabic syntax: Examples and practical proposals. Journal of Oriental and African Studies27, 23-40. (English)

Majadly, H. (2017). Arabic women's literature: The terminological problem and stages of development. Al-Majma Studies in Arabic Language, Literature and Thought,11, 33-48. (English)

Majadly, H., & Yılmaz, I. (2016). The problem of identity in Palestinian literature. Ataturk University Journal of İlahiyat Researches46, 145-157. (בטורקית – invited paper)

Majadly, H. (2013). The Arabic dialect of Baqa al-Gharbiyya: Aspects of phonology and morphology. Al-Majma Studies in Arabic Language, Literature and Thought,6, 37-80. (English)

פרט אקזוטי

פעילה חברתית, מעבירה פעילויות ציבוריות (הרצאות, וסדנאות) בנושאים שונים: עידוד הקריאה, עידוד שפה, פיתוח יצירתיות ואוריינות קריאה והטמעתן בקרב תלמידים, מורים והורים.